Usuwanie AdBlue
Producenci w ostanich latach dodali do ukladu DPF (filtr czstek stalych) czy EGR dodtakowy element oczyszczajacy spaliny w postacji
AdBlue.
Nazwa handlowa „AdBlue” brzmi znacznie lepiej niż „wodny roztwór mocznika”, a tym właśnie jest ten preparat. Standardowa receptura tego środka to 32,5% mocznika i 67,5% wody demineralizowanej. Dodatek ten jest wtryskiwany przed katalizatorem znajdującym się w układzie wydechowym. Wtryśnięte do wydechu AdBlue zamienia się w amoniak i dwutlenek węgla. W katalizatorze amoniak reaguje z tlenkami azotu i jeśli cały proces przebiega prawidłowo, w wyniku reakcji powstają zupełnie niegroźne azot i para wodna. Zapotrzebowanie silnika w samochodzie ciężarówym na AdBlue określa się na ok. 4-10% spalania paliwa.
Tyle teorii, w praktyce jest to bardzo drogi w utrzymaniu system, który często się ulega awarii zwłaszcza w okresie zimowym.
Jeżeli na desce rozdzielczej Twojego samochodu permanentnie pojawiają się komunikaty związane z
Adblue (piktogramy) lub cały czas świecą się lampki na liczniku zwiazane z
Adblue, a Ty czujesz, że Twój samochód stracił moc, to jedyną rozsądną decyzją jest usunięcie tego zbędnego elementu z Twojego samochodu.
Jak to się odbywa w praktyce?
Na początku przeprowadzona jest diagnostyka, która określa czy rzeczywiście uszkodzeniu uległ dany element i czy usunięcie jest konieczne.
Natępnym krokiem jest odczytanie oryginalnego programu ze sterownika silnika i poddanie go modyfikcji pod kątem wyeliminowania zapisanych w nim danych związanych z modułem dodatku
Adblue, czy
NOx.
Po przeprowadzonej modyfikacji oprogramownia program zostaje wgrany do sterownika silnika.
Na koniec robione są testy i kontrola parametrów urządzeniem diagnostycznym aby sprawdzić czy wszystko w samochodzie działa poprawnie.
Wiedza oraz zaplecze techniczne umożliwiają naszemu zespołowi usunięcie wielu mankamentów nie wpływających na pracę silnika i jego podzespołów m.in.:
- Wyłączenie systemu AdBlue
- Wyłączenie zaworu DPF/FAP
- Wyłączenie klap wirowych
- Wyłączenie przepustnicy
- Wyłączenie zaworu EGR/AGR
- Wyłączenie systemu Start/Stop
- Wyłączenie pierwszej sondy lambda EVAP/Nox
- Wyłączenie drugiej sondy lambda LO2
- Wyłączenie limitera prędkości w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych
- Wyłączanie zaworów ELAB